Campingferie i Sverige III/V: Havets hus og en lekeplass med utsikt

Vi ventet ut søndagen. Det regnet og regnet. Det var kjølig, og vindkastene kom i ganske kraftige bølger. Litt utpå dag bestemte vi oss for å ta en liten utflukt likevel. Med ganske kort reisevei falt valget på Havets Hus i Lysekil.

Det er alltid fascinerende å bli bedre kjent med det som er skjult, og både liten og stor lot seg fascinere av havets hemmeligheter. Etter en liten rundtur tok vi oss en tur i den tilsluttede restauranten og fikk oss noe å varme oss på. På utsiden av vinduene kunne vi se hvordan været fortsatte å herje, og jeg fikk en liten stund flashback til årene vi bodde nordpå og var prisgitt havets krefter.

Vi dro hjem igjen, og på veien løste uværet seg gradvis opp. Vel framme på campingplassen kunne vi se blå himmel igjen, og solstrålene stakk seg ned mot oss. Vi tok en tur på stranda, mest for å bruke litt energi i lekeapparatene. Det blåste fortsatt friskt, og bølgene som slo mot stranda minnet oss på at det fortsatt var greit å beholde jakkene på. Men horisonten hadde i alle fall åpnet seg opp igjen, og humøret var stigende.

Vinden ville imidlertid aldri helt løye, og om kvelden satt vi og kjente på elementene igjen. Livet på vestkysten av Sverige er friskt.